top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Tsur

בלי לחץ! מיינדפולנס והרגע הזה

פורסם באתר PLUS, מאי 2017 - קישור לבלוג באתר PLUS


במקרים רבים עבודת הניהול כרוכה בלחץ. הניהול השוטף יוצר לחץ, והחשיבה לעתיד, מתפקידיו החשובים של המנהל, עלולה לעורר דאגה ולחץ. אז - איך נתמודד עם לחצי ההווה ודאגות העתיד?


השבוע רצתי במרוץ "הר לעמק" בשבילי הצפון. לחצי ההווה ודאגות העתיד פועלים גם בריצה. ההווה לפעמים קשה: השרירים כואבים, הריאות מתכווצות, הגוף משווע לאוויר. לחץ. עולות גם דאגות לעתיד: מתי כבר תיגמר העלייה? כמה ק"מ עוד יש? איך אצליח לרוץ עד הסוף? ומחר? ובהמשך?

ברגעי קושי כאלה, אני מגייס את מיומנות המיינדפולנס. לא חושב על העתיד! מתמקד בהווה. "להיות נוכח ברגע ההווה, ללא שיפוט" (על פי ג'ון קבט זין).

אני מסתכל רק על הצעד הזה. מתבונן איך אני רץ. סורק את הגוף. מסקנה: אני חי. אני נושם. כן, קצת כואב אבל נסבל. זה המצב עכשיו. בלי שיפוט ובלי התנגדות. הכל בסדר. עוד צעד, ועוד צעד, ועוד. כל מה שעומד בפני זה רק הצעד הבא, בכל רגע ורגע. זו האמת, וככה אפשר לרוץ גם 100 ק"מ...

פרופ' ג'ון קבט זין מביה"ס לרפואה של אונ' מסצ'וסטס הראה שמיינדפולנס מסייע להפחתת לחצים. במחקרים רבים, שיטת MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) שהוא פיתח נמצאה כתורמת לבריאות והחלמה, ובמחקר מתחום אחר תרמה להפחתת אלימות בבתי כלא. כיום, משמשות טכניקות אלה של מיינדפולנס ככלי לשיפור אווירה וביצועים בארגונים רבים, ומסייעות למנהלים.

אז בפעם הבאה ש'יתקוף' אתכם הלחץ, נסו לתרגל מיינדפולנס:

  • קודם כל קחו נשימה עמוקה.

  • חשבו על הרגע הזה.

  • סרקו את הגוף, וראו: אני חי, נושם, עובד. הכל בסדר.

  • חזרו לבעיה שבה עסקתם - בלי שיפוט, בלי התנגדות, בלי כעס על זה שיש בעיה.

כשנלמד לקבל את הרגע הזה ללא שיפוט וללא התנגדות, הלחץ ירד, ונוכל להתמודד עם האתגרים בשקט וביעילות, בין אם מדובר בניהול השוטף או במחשבות על העתיד.

נשמע פשוט? לא, זה לא. זה דורש תרגול, ולא קורה ברגע אחד.

לכן, כדאי להתחיל לתרגל 'בקטן': קחו נשימה עמוקה ושימו לב לגוף - אילו תחושות יש בגוף?

אולי עכשיו?

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page