top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Tsur

רוצה לבוא לסרט?

פורסם באתר PLUS, מאי 2020. קישור לבלוג באתר PLUS

במאי 2020 צפיתי בהקרנות הבכורה של הסרט My Year of Living Mindfully. עם מגבלות הקורונה מוצע הסרט לצפייה ישירה ברשת. זהו סרטה של שאנון הארווי, עיתונאית אוסטרלית מוערכת וזוכת פרסים, העובדת בקריירה תובענית, אמא לשני ילדים קטנים וגם סובלת מכאבים כרוניים. שאנון מחליטה לערוך ניסוי של שנה אותו היא מתעדת בסרט: היא מתחייבת לתרגל מיינדפולנס בכל יום ולהעמיק וללמוד את התחום. את הניסוי מלווה מחקר מדעי שבוחן את ההשפעות הגופניות והפסיכולוגיות עליה.



ההזמנה לסרט הופצה בארץ על ידי מגוון עמותות וגופים מהתחום, ביניהם פרופ' עמית ברנשטיין מאונ' חיפה, שמשתתף בסרט כחוקר של מיינדפולנס ככלי לטיפול בטראומות, ד"ר אסף פדרמן מחבר הספר "מיינדפולנס", עמותת תובנה ומכון מודע (שני האחרונים הם המוסדות שבהם עברתי הכשרה להנחיית מיידפולנס).


הסרט באורך של כשעה וחצי, הוא קצבי, קליט ומעניין. שאנון מביאה את עצמה ואת חוויותיה בפתיחות מעוררת התפעלות ובאופן אינטליגנטי ונינוח. גישתה למיינדפולנס היא סקרנית וחוקרת, ובשיחותיה עם חוקרים מובילים בתחום היא מנגישה בקלילות ידע מדעי נרחב מתחומי הפסיכולוגיה, הרפואה ומדעי המוח. (מכאן ספוילר) בסוף שנת הניסוי, המחקר הרפואי שליווה אותה לא הראה תוצאות חד משמעיות, אבל המחקר הפסיכולוגי מצא שיפור ניכר ב- Well-Being שלה. שאנון עצמה מתארת חיים מאושרים יותר, ובנוסף היא חווה הטבה משמעותית בסימפטומים של המחלה. היא מחליטה להמשיך ולתרגל גם הלאה, ומתייחסת למיינדפולנס כחוויה משנת חיים ואחת המשמעותיות ביותר בחייה. (סוף הספוילר).


למה מיינדפולנס?

המיינדפולנס בסרט נראה מועיל ואפילו מגניב. אנחנו עלולים לראות את הסרט כפרומו שיווקי למיינדפולנס. מוצגים מחקרים ודוברים המראים את התועלות של התרגול, שאנון מציגה תועלות בחייה, וחוויות התרגול זוהרות באור קסום וקוסם - תרגלו מיינדפולנס והחיים שלכם יהיו יפים. גישה כזו עלולה לראות במיינדפולנס "מוצר צריכה" לשיפור עצמי כחלק מתרבות הצריכה, תרבות ה-"עוד": אני רוצה "עוד" כסף, קידום, כבוד, לייקים... וגם "עוד אושר". מהר מאוד מסתבר שזה לא עובד ככה. ה"עוד אושר" לא תמיד מגיע ואז צפויה אכזבה ונטישה. מיינדפולנס הוא תרגול ואימון מוחי, וכמו שאימוני כושר מפתחים שרירים, מיינדפולנס מאמן את המוח ומפתח גישה מאוזנת לחיים. כמו ששרירים נבנים בהדרגה רק כאשר מתמידים בתרגול, כך גם הדפוסים המוחיים מתפתחים בהדרגה ולא תמיד רואים "תוצאות" מידיות. לאורך זמן התרגול מועיל ומיטיב - כך מראים ממצאי המחקרים, חוויותיה של שאנון וגם הניסיון האישי שלי - אך חשוב להבין שמדובר בדרך ארוכה ואורח חיים למשך זמן, ולא בתרופת פלא.


איך מתרגלים מיינדפולנס?

התרגול עצמו מבוסס על המדיטציה הבודהיסטית וכולל ישיבה שקטה והתבוננות פנימה. בסרט פוגשת שאנון את ד"ר מאת'יו ריקארד, צרפתי שהפך לנזיר בודהיסטי ומחקרים על מבנה המוח שלו זיכו אותו בתואר "האיש המאושר בעולם". הוא אומר לה בחיוך שמקור האושר הוא התרגול וההתמדה לאורך שנים "ולא הגלימה שלובשים". לא חשובה המסגרת הממסדית, לא צריך לשבת ישיבת לוטוס, או למדוט במערה בהימאליה, אפשר לתרגל בבית וגם במשרד. פרופ' ג'ון קבט זין הוא רופא שהביא את בשורת המיינדפולנס לעולם המערבי והמדעי. קבט זין הגדיר מיינדפולנס כמיקוד של תשומת הלב לרגע ההווה, באופן לא שיפוטי עם גישה פתוחה ומקבלת. בתרגול ייעודי של מיינדפולנס נשב בישיבה שקטה ונתאמן למקד באופן הזה את תשומת הלב. זהו כל התרגול והוא יוצר דפוסים מוחיים מיטיבים, תשאלו את מאת'יו ריקארד.


כמה תרגול צריך?

"עליך לתרגל 45 דקות ביום" אמר ג'ון קבט זין לשאנון "ואם את מאוד עסוקה ואין לך זמן - אז שעתיים ביום...". זה כמובן נאמר בחיוך, אף שהפסקה יומית למיינדפולנס משפרת ריכוז, אנרגיה וביצועים, ולכן חשובה במיוחד בימים עמוסים. אבל לא נדרשות 45 דקות ביום, אלא רק... כמה שנוח, כמה שאפשר, אפילו כמה דקות... ואולי לא כל יום. כמו באימוני חדר כושר מה שחשוב זו ההתמדה לאורך זמן, ולכן חשוב לא להזניח את התרגול אך גם לא ליצור עומס מוגזם.


התרגול הייעודי של ישיבת מיינדפולנס הוא רק חלק קטן מדרך החיים. למעשה, כל רגע הוא הזדמנות למיינדפולנס, כי כל פעולה שאנו עושים אפשר לעשות בתשומת לב וריכוז עם גישה לא שיפוטית. התרגול הייעודי תומך ומחזק את היכולת הזו לפעול באופן מודע וקשוב (מיינדפולי), וכך משתלבים בחיים פירות התרגול. האימון הזה מאפשר לנו ללמוד לקבל באיזון את אירועי החיים כפי שהם. כך, גם אם הקשיים, הכאבים או העומס בעבודה, נשארים בעינם, אנחנו מפתחים את היכולת לחיות איתם בפתיחות והכלה, בלי לחץ ובלי חשש. זוהי דרך המיינדפולנס והיא הדרך אל האושר, תשאלו את שאנון הארווי (או תצפו בסרט).


בסופו של הסרט ניתן לצפות באירוע שאלות ותשובות עם שאנון ושנים מהחוקרים המופיעים בסרט. כאשר נשאלת שאנון על האופן שבו למדה מיינדפולנס, היא אומרת שזה לא מספיק ללמוד מסרטוני אינטרנט או אפליקציות, ומדגישה את החשיבות של הקשר עם מורה וקורס מסודר. הניסיון שלי מראה עד כמה זה נכון, אין תחליף ללימוד המסודר ולהתייחסות אישית ואנושית לשאלות וחוויות התרגול.

35 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page