top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Tsur

חשיבה חיובית לפי נורמן וינסנט פיל

פורסם באתר PLUS, פברואר 2017 - קישור לבלוג באתר PLUS





הדרך אל האושר

לפני זמן מה נתקלתי בציטוט של נורמן וינסנט פיל שהסביר את הדרך אל האושר:

"תשמרו את הלב חופשי משנאה, ואת המחשבה חופשיה מדאגות. תחיו בפשטות, תצפו למעט ותעניקו הרבה. תפזרו אור, תשכחו את העצמי, תחשבו על האחרים. נסו את זה לשבוע – ותופתעו."

התרגשתי. קיבלתי השראה ורציתי לדעת עוד, אך את נורמן וינסנט פיל לא הכרתי (נא לא לבלבל עם ד"ר פיל מתכנית הייעוץ בטלוויזיה...). הלכתי ללמוד.

מי אתה נורמן וינסנט פיל?

ד"ר נורמן וינסנט פיל (1989-1993) היה כומר אמריקאי, מהחלוצים בתחום העזרה העצמית והחשיבה החיובית כבר מאמצע המאה הקודמת. הוא נקרא "המטיף לבשורת האופטימיות". בכנסיה שלו ולחברה האמריקאית כולה, הוא הטיף לחיזוק הביטחון העצמי, לאמונה בעצמך ובכוחותיך, ולחשיבה חיובית שמובילה לתוצאות חיוביות:

"תאמין בעצמך! תאמין בכישורים שלך! בלי צניעות, אלא ביטחון מוצדק בכוחות שלך, רק כך תוכל להיות מצליח או מאושר."

היו לו תכניות רדיו וטלוויזיה שבהן העביר את דרשותיו במשך שנים רבות. הוא כתב ספרים רבים, שהמפורסם שבהם: The Power of Positive Thinking (קישור להורדת הספר ב PDF), יצא לאור בשנת 1952 והיה בטבלת רבי המכר במשך שלוש שנים ברציפות, מכר למעלה מ-5 מיליון עותקים ותורגם ל- 15 שפות (עברית היא לא אחת מהן...).

פיל היה מעורב ומשפיע בפוליטיקה האמריקאית. ככומר רפורמי-פרוטסטנטי הוא התנגד לבחירתו של ג'ון קנדי הקתולי, הוא היה מיודד עם ניקסון (ואף חיתן את ביתו של ניקסון בנישואיה לנכד של אייזנהואר). בצעירותו היה דונלד טראמפ חלק מהקהילה בכנסיה של פיל, ושם התחתן עם אשתו הראשונה איוונה.

חשיבה חיובית על פי פיל

המטרה של ספרו על החשיבה החיובית נוסחה ע"י פיל:

"In short: that your life can be fully of joy and satisfaction"

בין המסרים שבספר: שום דבר לא יכול לעצור אותך, אלא רק המחשבות שלך. האושר שלך טמון בהחלטה פנימית שלך להיות מאושר. תהיה מרוצה מהיום שהגיע ותפעל מתוך אמונה וביטחון עצמי.

ככומר רפורמי-פרוטסטנטי פופולרי, הוא "זכה" לביקורת של חלק מאנשי הדת, שביקרו אותו על כך שקידש את האמונה העצמית והביטחון העצמי, ולא את האמונה באל. הוא סבר שכאשר אתה מאמין בעצמך וחיובי, האל בא לידי ביטוי.

ממרחק השנים ניתן לראות פשטנות בגישתו ואולי גם הגזמה, שדונלד טראמפ הוא אולי ביטוי לסכנות שבה. אמונה וביטחון עצמי הם חשובים, אבל עליהם להיות מציאותיים ומתחשבים באחרים. אחרת אנחנו מסתכנים בחטא הגאווה ובמעשים לא שקולים. לא תמיד ביטחון עצמי הוא מספיק, ולא כל דבר אפשרי גם אם אפשר לחלום אותו... ובמקרה של כישלון נאשים את הנכשל, אם לא הצלחת כנראה לא האמנת מספיק.

מה כן כדאי ללמוד מפיל על אושר אמיתי

נחזור לציטוט שבפתיחה, כי בו מתבטאת בבהירות הדרך לאושר אמיתי. זהו האושר שסליגמן קרא לו "אושר אותנטי", אשר מחובר לקרקע המציאות. לא צובעים את כל העולם בוורוד, לא הופכים את עצמנו ל"גיבורי על". רק נשים לב לחיובי שיש בעולם ובעצמנו. בכנות. באמת. ויש חיובי. שאנחנו רגילים להתעלם ממנו.

מהציטוט של פיל אפשר לגזור שלושה אזורי פעולה שמיטיבים ותורמים לאושר אמיתי:

· נדיבות: פעולה למען האחר לפני שאני חושב על עצמי. פעולה שמיטיבה עם האחר, ועם עצמי, ומקדמת אושר.

· פשטות: להסתפק במועט, במה שיש (וזה הרבה...). תכונה רבת ערך על רקע האקטואליה שסביבנו...

· הפחיתו שנאה, הפחיתו דאגות: אלה רק מחשבות שליליות, לא מיטיבות. כשהן עולות, נשים אליהן לב וננסה להחליף אותן במחשבות מיטיבות.

בהמשך לציטוט של פיל, נסו את זה לשבוע.

נסו לשים לב, אפילו רק פעם ביום: להתבונן על הפעולות שלנו ולבחון אותן באור הזה.

ואם תרצו להוביל מהלך ארגוני ברוח זו, נשמח לסייע, יש לנו בחברת PLUS עוד כמה כלים להציע.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page